Co łączy słynną mediolańską katedrę i drewniany kościółek Przemienienia Pańskiego na kieleckim Białogonie? Święty Karol! Karol Boromeusz!
Z inicjatywy Naszego Biskupa Jana 10 listopada 2023 r. w katedrze kieleckiej został poświęcony obraz Świętego Karola Boromeusza, biskupa Mediolanu, który już wkrótce, 2 maja, zostanie uroczyście przeniesiony do stuletniej świątyni na Białogonie (a w niej relikwie Świętego Jana Pawła II, którego patronem jest Święty Karol Boromeusz).
Uradowani Parafianie Białogońscy już marzą o „pielgrzymkowym” wyjeździe na San Siro, a Urocze Białogońskie Parafianki myślą o wypadzie do La Scali (a przy okazji na zakupy, wszak Mediolan to stolica mody). Idźmy dalej: skoro może być Białogon w Mediolanie, więc czemu nie zaprosić Mediolanu na kielecki Białogon? Wszak łączy nas Święty Karol!
Podobno jakiś Parafianin z Alei Górników Staszicowskich już powtarza: San Siro i La Scala znane są już na całym świecie, teraz nadszedł czas na nowe miejsce:
MODA NA BIAŁOGON! (ach, mają poczucie humoru na tym „mediolańskim” Białogonie).
Oto i garść informacji z „Niedzieli” kieleckiej:
10 listopada 2023 r. o godzinie 10.00 w bazylice katedralnej w Kielcach, odbyło się poświęcenie obrazu Św. Karola Boromeusza, przez biskupa kieleckiego Jana Piotrowskiego. Jest to rocznica 400-lecia zakończenia epidemii, która miała miejsce w kluczu kieleckim biskupów krakowskich w latach 1622-1624.
Wówczas biskup krakowski Marcin Szyszkowski modlił się o ustanie epidemii za wstawiennictwem św. Karola Boromeusza, obiecując wybudowanie kościoła pod jego wezwaniem jako wotum dziękczynne. Odpowiedni dokument o fundacji kościoła biskup Szyszkowski wystawił w Kielcach 2 maja 1624 r. po zakończeniu epidemii.
Na pamiątkę tych wydarzeń, dnia 2 maja 2024 r., poświęcony w bazylice katedralnej obraz Św. Karola Boromeusza, zostanie przeniesiony do drewnianego kościoła na Białogonie (miejscowości związanej z górnictwem i hutnictwem). Świątynia ta została zbudowana w latach 1917-1918 i erygowana 17 kwietnia 1918 r. przez biskupa Augustyna Łosińskiego.
Prezentowany obraz z wyobrażeniem św. Karola Boromeusza, namalowany został w 2023 r. w celu upamiętnienia czterechsetletniej rocznicy zakończenia epidemii w kluczu kieleckim biskupów krakowskich. Swoją kompozycją nawiązuje on do wizerunku znajdującego się w kościele pw. Dziesięciu Tysięcy Męczenników w Niepołomicach, w kaplicy Lubomirskich poświęconej Św. Karolowi Boromeuszowi, arcybiskupowi Mediolanu. Olejny obraz na płótnie sprowadzono z Włoch. Autor oryginału malowidła pochodzącego sprzed 1604 r. jest nieznany. Natomiast autorką kopii namalowanej z mojej inicjatywy jest Monika Tarnowska-Reszczyńska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, nauczyciel akademicki m.in. w Akademii Krakowskiej im. A.F. Modrzewskiego, a także doktor sztuki w dziedzinie sztuk plastycznych i konserwacji dzieł sztuki.
Obraz ukazuje postać mężczyzny z profilu w ujęciu do pasa, ubranego w czerwony mucet na rokiecie (komży), ze złożonymi na piersiach rękami do modlitwy. Postać Świętego zwrócona jest w lewo w stronę krucyfiksu, na którego podstawie widzimy wyobrażenie czaszki Adama. Na stole przy krucyfiksie leży modlitewnik, a obok stoi klepsydra. Nad głową Świętego Karola Boromeusza widać świetlisty trójkąt z umieszczoną na nim sentencją: SIC LUCEAT LUX VESTRA CORAM HOMINIBUS („Tak niech świeci wasze światło przed ludźmi”). Cytat ten pochodzi z Ewangelii Świętego Mateusza (Mt 5, 16). Z prawej strony za postacią Św. Karola Boromeusza, został dodany nowy element. Jest to zespół architektoniczny z kościołem pw. Św. Karola Boromeusza (fundacji bpa Marcina Szyszkowskiego) i klasztorem bernardynów na Karczówce. Poniżej naszkicowany został plan topograficzny miejscowych szybów górniczych. Kompozycje te, odwzorowane zostały z pochodzącego z 1784 r. miedziorytu Karczówki Jana Filipa Carosiego.
Tekst za: Jerzy Michta, Biskup Jan Piotrowski poświęci obraz św. Karola Boromeusza, który uratował Kielce od zarazy („Niedziela” kielecka)