* * *
* * *
* * *
* * *
CZARNY – BIAŁY – ZIELONY
Kuria Diecezjalna postawiła nam ostatnio pytanie, czy w parafii istnieje biblioteka parafialna. Cóż powiedzieć…? Biblioteka nie istnieje, ale przymierzamy się do wprowadzenia churchbookcrossingu. Poza tym istnieje możliwość przeczytania prac z zakresu teologii i literatury, których nie sposób „kupić” w księgarniach. Całkowicie gratis, w formie PDF – wystarczy złożyć „zamówienie” pod adres [email protected]. W kociej trylogii pierwszy był Kot czarny, więc wypada zacząć od niego, a w kolejce czekają już białe i zielone kociaki. Dobrej lektury!
(poniżej spis treści, który wprowadza w różnorodność proponowanej tematyki)
kot czarny
literatura dla odważnych
I.
Wszyscy jesteśmy Judaszami. Zwycięstwo Judasza w Ostatnim kuszeniu Chrystusa
Lepiej nie wi(e)dzieć, czyli Miasto Bez Imienia. Apokaliptyczna wizja ludzkości w Mieście ślepców Jose Saramago
II.
Ornitologia dla umarłych (Marcin Świetlicki)
Niewidzialny władca i jego refleksje o człowieku (Adam Zagajewski)
Swonety Stachury (Grzegorz Stachura)
Światło i ruch w wierszu Jam ciemny jest wśród wichrów płomień… (Tadeusz Miciński)
III.
Uśmiechnij się: jesteś martwy! (humorystyczna pedagogika Miguela de Unamuno)
Kobiety są z Wenus, czyli Norwid zwycięzca (spór o Właścicielkę fiołkowych spojrzeń)
IV.
Chaos czy porządek? Figury pośpiechu w Uwagach śmierci niechybnej (ks. Józef Baka)
Matka Boża w zbroi (o niektórych wierszach maryjnych czasu wojny)
Mów, niezapomniany Hiobie! Portret cierpiącego Hioba w ujęciu Soerena Kierkegaarda i Karola Wojtyły
V.
Spotkanie z Biblią we wczesnej twórczości Anny Kamieńskiej na przykładzie czterech motywów biblijnych (Jeruzalem – Apokalipsa – Genesis – Samson).
Czarna suknia. O jednym wspomnieniu, które niepokoi (Anna Kamieńska)
VI.
Świat żywiołów w poezji Edwarda Stachury
O nawróceniu, którego nie było. Późna proza Edwarda Stachury
kot biały
literatura dla samutnych
I.
Historia Malchusa, czyli o modlitwie, która się nie modli. Uwagi do wiersza Ucho Jana Darowskiego
Gdy Ojciec odchodzi. Bryll, Kilar, Sosnowski i Kolski – o Papieżu Janie Pawle II
Martyrium sine modo – tryptyk wojenny
II.
Zamieszkać w Księdze. Świat Biblii we wczesnej twórczości Anny Kamieńskiej
Emaus to dla niej pusty dźwięk… O pewnej podróży z marksizmu do wiary, czyli Anny Kamieńskiej portret biblijny
III.
Alicja Kopińska: Sąd
Marcin C. Słoń: Sąd idzie (notatka po lekturze)
IV.
Magdalena Drezno: Szara strefa ciszy
Magdalena Drezno: W Schulzowskim świecie manekinów i lalek
V.
Wokół współczesnej homilii (rodzina szkołą Ewangelii)
Pan Tadeusz albo Korona Kielce, czyli jak stosować zasady fair play w literaturze?
VI.
Paolo Coehlo, czyli o duchowości z piasku
Powołanie i służba. Niczego innego nie pragnę dla siebie (ks. Józef Kudasiewicz)
Siedemnaście uwag o poezji (ks. Kazimierz Wójtowicz)
kot zielony
literatura dla wrozpaczych
I.
Monolog ironicznego marzyciela. Don Fernando Pessoa i jego Livro do Desassossego
II.
Polski homo viator. Ekfratyczna symfonia Ernesta Brylla
Siedem uwag o poezji o. Eligiusza Dymowskiego
III.
Marek Maraszek, W kraju (nie)wiernych, czyli przestrzenie fantastyki Dukaja. Z eskapizmu do episteme
Karolina Prażuch, Być kobietą – to nie brzmi dumnie (świadectwo, przestroga i rozrachunek Spalonej żywcem)
Sylwia Hołub, Literackie oblicza schizofrenii, czyli o potrzebie wyrazu tłumionej podświadomości i ontologicznej podróży w nieznane.
Mirosław Kowalski, Pamięć w nożyku zaklęta. O konieczności pamiętania według Tadeusza Różewicza (nożyk profesora)
IV.
Polski Mel Gibson? Pasja Chrystusa w poemacie Męczeństwo Zbawiciela Karola Balińskiego
Anioł modlitwy w Silnym Samsonie Elizy Orzeszkowej
V.
Kultura w katechezie. Postmodernizm: instrukcja obsługi
R.I. P. Rękopisy niedożegnania (Kamieńska, Różewicz, Korczak, Zelga)